Världen

Året är 2061. Världen är vår egen, men 2011 trädde den sjätte tidsåldern i kraft och magin vaknade. Sedan dess har fantastiska landvinningar gjorts, men samtidigt har sedvänjor som krig, kriminalitet och kapitalism fortsatt i samma gamla spår. Go figure.
Hela Shadowrun-tidslinjen fram till år 2059 är kanon (den historia vi använder på lajvet), men för att du som inte är hemma i spelet skall få det grundläggande med dig kommer här en liten fusklista.

Mer information hittar du smidigt på http://shadowrun.wikia.com, men kom ihåg att kolla årtalen.

Information om vad som hänt på tidigare lajv hittar du här.

Kartan

I den Sjätte Tidsåldern ser många av jordens länder radikalt annorlunda ut mot vad de gör nu. Läs gärna lite på wikin. Delen om Sápmi är inte kanon för spelet, men i lajvet. Länk till en karta hittar du här.

Intressanta skillnader mot vår tid:

Nordamerika är uppdelat i ett flertal mindre stater, till exempel:

  • UCAS – United Canadian and American States, även Seattle ingår här trots avståndet till resten av federationen. Basically “nordstaterna”
  • CAS – Confederation of American States, basically “sydstaterna”
  • NAN  – Native American Nations, samlingsnamn för flera suveräna stater i västra Nordamerika.
  • Tir Tairngire – alviskt styrd nation söder om Seattle.
  • Aztlan – praktiskt taget hela Mesoamerika ingår nu i landet som styrs av megacorpet Aztechnology.

Europa genomgick två större krig – EuroWars – mellan 2030 och 2037. Mycket förändrades. Intressant om Europa under tiden för TFTS:

  • Allied German States – Tyskland har återgått till en samling mindre kungariken, republiker och hertigdömen i en lös federation.
  • Trollkönigreich Schwarzwald – en troll- och orkdominerad stat i AGS.
  • Berlin – är en fristat och något av ett storslaget anarkistiskt experiment som för några år sedan intogs av AGS-stödda företagsarméer för att få ett slut på lekstugan. I nuläget är de anarkistiska rörelserna undanträngda och mer eller mindre ockuperade i de östra delarna av staden.
  • Skandinaviska Unionen – Sverige, Norge, Danmark och Finland ingår.
  • Sápmi blev tidigt efter Uppvaknandet en egen nation, likt NAN-länderna starkt baserad i befolkningens magiska traditioner och snabba anpassning till den nya tidsålderns egenheter.
  • SOX – Saar-Lorraine-Luxembourg Special Administrative Zone, det hårdbevakade, inmurade området runt Cattenoms kärnreaktorer som genomled en härdsmälta 2008.
  • Tír na nÓg – tidigare känt som Irland och Nordirland, numera ett land som alver från hela världen söker sig till. Styrs genom de tjugotvå starkt alvdominerade Danaan-familjerna.

Asien har också genomgått stora förändringar, och världsdelen är hem åt många av världens mest framgångsrika företag. Kina är splittrat till en mängd mindre provinser.

  • Hong Kong Free Enterprize Zone – En företagsstyrd smältdegel, magi, kriminalitet och högteknologiska landvinningar trängs i den myllrande tiomiljonersstaden.
  • JIS – Japanese Imperial State är rikt, elegant och otroligt rasistiskt. Nästan alla kejsardömets metamänniskor deporteras till Yomi Island, för ett liv i fattigdom och misär.

The Matrix

Det allomslutande digitala nätverket. Internet extra plus. VR är vanligt, AR finns överallt. Du vill inte fastna på för många spamlistor, för de där pop-up-reklamerna poppar verkligen upp vid de sämsta tillfällena. Matrisen når man från cyberdeck, antingen inkopplade via ett neuraljack eller genom skärmar och AR-glasögon. Smidiga modeller får plats i handflatan, större varianter kan kräva tvåhandsfattning om man vill använda dem utan att ansluta dem till sitt centrala nervsystem.

På lajvet kommer din mobiltelefon eller surfplatta vara din väg till matrisen, som kommer gestaltas på lajvet genom en särskild moddad discord-server.

Astralplanet

Den magiska parallellvärlden som omsluter planeten. Magiker har tillgång till astralplanet och dess andar, som även kan frammanas till att ta fysisk form i vår värld. Leylinjer och andra magiska formationer har också sitt ursprung här. Att som magiker lämna planeten är inte rekommenderat, för då lämnar du även magin bakom dig. Astralvandring lämnar din kropp i fara, men du förflyttar dig med tankens hastighet där vilket gör det till ett effektivt sätt att ta reda på ytlig information om platser du är på väg till.

På lajvet kan det vara möjligt att med tillräcklig förberedelse och förvarning frammana andar och få dem att utföra dina order, att astralprojicera i lokalen samt eventuellt spela större ritualer och längre astralvandringar med hjälp av spelledare. Om du undrar över magisystemet kan du fråga oss arrangörer när lajvet närmar sig.

Megacorps

Skitstora företag med nästintill oändliga resurser. Har oftast mer direkt makt än stater. Alla känner till åtminstone något om de här Triple-A-företagen:

  • Ares Macrotechnology – vapen, fordon, hyrsnutbolaget Knights Errant, väldigt amerikanska i sin branding, leds av den klipske och karismatiske Damien Knight.
  • Aztechnology – kemiska varor för både vardagligt och professionellt bruk samt magiska produkter är det Aztlan-baserade företagets styrkor. De otäcka experimentmetoderna har dock gett företaget dålig rykte i skuggorna (där de smutsigaste jobben görs).
  • Mitsuhama Computer Technologies – vad som började som en pengatvättsoperation för Yakuzan blev snabbt en egen ekonomisk faktor. Robotteknologi, datorer, industrimaskiner och en liten men vass avdelning som sysslar med magi.
  • Shiawase – en gammal firma (från innan magins återkomst) som var de första att få företagssuveränitet (undantag från lagar som alla AAA-företag nu åtnjuter). De arbetar främst inom energiproduktion och bioteknologi.
  • Renraku Computer Systems – Datorer, datasystem och vapen. Deras egen säkerhetsstyrka, Red Samurais, är ökända. Renrakus Arkologi – en självförsörjande stad i staden – är Seattles största byggnad.
  • Saeder-Krupp – Världens största företag är tyskt, ägs av draken Lofwyr, och sysslar med traditionella produkter som stål, vapen, fordon, industrivaror och telekommunikation, men även med en stark närvaro i bankväsendet.
  • Fuchi Industrial Electronics – En klassisk datorjätte med rötterna lika mycket i Boston som i Japan. Plågat av interna maktkamper.
  • Yamatetsu – Med produkter tydligt profilerade och marknadsförda mot metatyper har det här Japansk/Filippinska företaget sin självklara plats i världsekonomin. Att den största aktieägaren är en fri ande som kallas Buttercup är ju också något att hålla ögonen på.

Polisväsende

  • Lone Star Security Services – Största säkerhetsfirman i CAS och UCAS, och de som har kontraktet på bland annat Seattles polisverksamhet. Andliga arvtagare till Texas Rangers (inte baseballaget).
  • Knights Errant – Näst största hyrsnutstyrkan i staden, generellt sett betraktade som bättre än Lone Star både vad gäller utbildning, utrustning och vilka befogenheter de tar sig. Ägs av Ares Macrotechnology.

Great Dragons

Gamla, rika, mäktiga, intelligenta, magiska. Högre värden än du i ALLT. Kom inte i vägen för en drake, för du är tuggvänlig och smakar bra med ketchup. De stora drakarna kommer i många former, såväl västerländska som österländska, befjädrade eller vattenlevande. Kommunicerar ofta sin vilja till omvärlden genom metamänskliga språkrör.

Här är några drakar du inte kan undgå att känna till:

  • Ryumyo – den första draken som visade sig.
  • Dunkelzahn – Hade en egen talkshow och valdes till UCAS president men dog bara två dagar efter han svurits in. Hans testamente innehåller en lång rad kryptiska villkor där den som kvalificerar sig ärver något – praktiskt taget en skattjakt!
  • Lofwyr – ensam ägare till Saeder-Krupp, och världens rikaste individ.
  • Hestaby – stoppade ett krig mellan Tir Tairngire och Kalifornien, och ockuperar nu gränstrakterna där. Sitter i Prinsarnas Råd i Tir Tairngire. En stark miljökämpe.

Paracritters

Den sjätte tidsålderns varelser som inte når upp till metamänsklig intelligens. Vissa av dem är aktivt magiska och kan t.ex. spruta eld eller göra sig osynliga, andra är bara något värre versioner av mundäna djur.
Givetvis finns det även välvilliga varelser. Men generellt sett är det klipskare att skjuta först, klappa sedan när det kommer till djur med charmerande namn som “devil rat” eller “hellhound”.

Kan du bygga rekvisita som simulerar ett exotiskt husdjur är du givetvis välkommen att ta med det till lajvet! Säg nåt om det i din anmälan!

Trids

Vet du vad som gör TV bättre? Full 3D-projektion på ditt vardagsrumsbord. Trids är kortnamnet på alla populära shower som fyller mediaflödet. Runner-relaterade serier som Karl Kombatmage (allt är digitala effekter eftersom äkta magi ironiskt nog inte gör sig så bra i bildupptagningar) är särskilt populära.

Arrangörerna garanterar inte 3D-tv på lajvet, men har du en cool idé så bring it!

Simsense

Skapas ibland artificiellt, men mestadels genom att göra neurologiska inspelningar på folks upplevelser, som en biofilm i VR där du själv sitter bakom huvudpersonens ögon och känner allt hen känner. Sanna simsense-stjärnor blir de metamänniskor som ger starka, distinkta sinnesavtryck till publiken.
Simsense-teknologin (som kräver ett datajack eller en extern sim-rigg av bättre kvalitet) är grunden till skillsofts (som ger ditt nervsystem en färdighet du inte själv behärskar så länge du har chippet aktivt) och till smartlinks (som låter dig koppla upp dig mot ditt vapen för högre effektivitet).

Urban Brawl

Framtiden är våldssport. Om ditt ruffiga slumkvarter blir utvalt för en match har du, om du har tur, tre dar på dig att flytta eller barrikadera dig. Seattle Screamers är det populära hemmalaget i denna bollsport (bollen är stor och illgul) som spelas med i stort sett allt utom tunga vapen och magi. Fouls involverar att avsiktligt sätta byggnader i brand, eller att skjuta på de ständigt närvarande kamerorna. Dödsfall förekommer, både av spelare, domare och de förhållandevis oskyldiga boende.

Självklart får du sätta upp planscher med ditt nylle i lokalen om du spelar Urban Brawl-hjälte. Eller om du är musiker, filmstjärna, lokalpolitiker eller något annat för den delen!

Kriminella organisationer

Triaderna, Yakuzan, Voryn, Maffian, alla de gamla favoriterna finns kvar och har fått sällskap av nya organisationer som gör sitt bästa för att kapa åt sig sin del av förtjänsterna i den undre världen. Dessutom kryllar det av gängbildningar i större eller mindre form, vissa utspridda med lokalavdelningar över hela världen, andra nöjer sig med att terrorisera de närmsta kvarteren.

Några gäng i Seattle är:

  • Ancients – stort och våldsamt MC-gäng som bara släpper in alver.
  • Brain Eaters – teknikfokuserade, många deckers och riggers, ägnar sig mest åt teknikstöld för adrenalinkickens skull.
  • Disassemblers  – består huvudsakligen orker och troll som handlar med organ, primärt mot donatorns vilja.
  • First Nation – bara de med nordamerikanskt urfolksursprung släpps in i detta traditionalistiska gäng, men ryktet säger att de finansieras av och agerar fotfolk åt Yakuzan.
  • Halloweeners – gillar eld och coola specialeffekter, ett av stadens mest vildsinta gäng.
  • DeWalt-maffian – lokala bossen Nathaniel DeWalt är en stor contender om droghandeln just runt Trinity Taskbar.

Ja, ni får hitta på egna gäng. Många gäng. Kör på.

Magi

Ungefär 0,1% av metamänskligheten har magisk talang i olika former. Adepter, schamaner och hermetiska magiker utgör de flesta, men det finns givetvis märkliga undantag. Vissa intelligenta varelser som faller utanför metamänsklighetens ramar har naturlig magisk förmåga. Det finns magiker som jobbar åt företag, magiker som frilansar, magiker som är kriminella, de är som folk är mest, men med mystiska krafter till sitt förfogande.

Har du en cool idé på magi du vill kunna göra på lajvet – let us know! Det kommer mer information om magireglerna i intrigutskicket men om du har några frågor kan du maila oss arrangörer.

Raser

Alver, orker, troll, dvärgar och människor utgör tillsammans “metamänskligheten”, och klassificeras som subtyper av homo sapiens. De är sexuellt kompatibla, men avkomman kommer bara uppvisa karaktäristika från den ena föräldern – det finns inga “halvblod”.

  • Människor – fortfarande den vanligaste av de metamänskliga arterna.
  • Alver – började födas till människorföräldrar 2011, har enligt genforskningsresultat troligtvis mycket långt liv, är ofta vegetarianer, det finns flera alviska nationer runtom i världen, närmast är Tir Tairngire på nordamerikas västkust.
  • Dvärgar – började också födas 2011, har ofta stor fallenhet för det tekniska.
  • Orker – 2021 förändrades hastigt många unga människor till orker i en process som kallas “gobliniseringen”, samtidigt som orkbarn började födas till människoföräldrar. Gobliniseringen pågick under ett antal år, men har nu upphört och alla orker föds som vanligt. Ofta utsatta för speciesism, med en stark underdogkultur som resultat.
  • Troll – samtidigt som orkerna dök de upp genom goblinisering eller födsel 2021, om än i klart mindre antal. Troll är den mest fåtaliga metamänskliga subtypen,

Ni får inte spela på off-attribut, dvs ingen verklig rasism eller sexism på lajvet – men ni får gärna spela på speciesism utifrån metatyperna ovan.

Droger

Världen är omväxlande tråkig, farlig, svår och smärtsam. Det finns många sätt att ta sig an detta faktum. Droger är en klassiker. De gamla favoriterna finns givetvis kvar (vissa under nya namn), men givetvis finns det nya grejer också.

  • BTL:s – Better Than Life, simsense-chips med spärrarna borttagna. Har du ett datajack kan du slotta en av de här raringarna och dra iväg på vilka äventyr som helst. Eftersom intrycken från dreamchips är så starka blir verkligheten meningslös i jämförelse. Vanligtvis programmerade för att självförstöra efter en användning. Snuff förekommer.
    BTL:s är så intressanta att du borde läsa mer: http://shadowrun.wikia.com/wiki/Simsense
  • Jazz – Framtaget av Lone Star för att ge hyrsnutarna en chans mot kromet på gatan. Du blir snabb, hyperaktiv, men baksidan är en förkrossande nedstämdhet när ruset avtar.
  • Bliss – Basically opium, lugnande och smärtdövande.
  • Cram – Det senaste i amfetamin-väg. Energizer som gör dig snabb och stissig, och kraschen är lika hård som ruset är högt.
  • Nitro – En crazy cocktail, klar trollfavorit (eftersom mindre hårdhudade metatyper har ganska hög risk att dö när de använder det), gör dig stark, tuff och uppmärksam, men en smula ofokuserad och det är vanligt att användare pratar högt för/med sig själv.
  • Psyche – Designerdrog för magiskt aktiva, förstärker förmågan att fokusera på astrala aspekter. Gör användaren hyperuppmärksam och samtidigt frånvarande, och ofta överdrivet detaljfokuserad.
  • Zen – Hallucinogen verklighetsflykt. Klassiker.

På lajvet är det lämpligt att ta droger, prata om droger, sälja droger, köpa droger, stjäla droger, och så vidare. Drogerna kan se ut på lite olika sätt. Piller och plåster (slap-patches) passar settingen bäst, men pulver och vätskor är också coolt. Var tydlig mot dina medspelare om vad det du ger dem innehåller, för att minimera risken för allergisk reaktion. Tvinga aldrig i en annan spelare något om ni inte båda vet vad det innehåller.

OFF-droger är givetvis jätteförbjudna.

För dig som vill fördjupa dig ytterligare i Shadowrun-världen